Kerékpárnyereg, kérdések és válaszok.
Kerékpárnyereg ami örömmé teheti a bringás élményeidet, de nagyon meg is keserítheti!
Pár nappal a Brooks kerékpárnyereg bejegyzés megjelenése után kaptam egy kérdést.
Kedves Szabolcs,
Olyan kérdésem lenne, ha nagyon kemény a bicikli nyereg, mivel lehet puhítani? Régi kerékpárom Gepida volt, az új Cube Nature. A Gepidának megvan az ülése, a csővel együtt (nyereg), azt az ülést nagyon szerettem, a Cube ülés viszont nagyon kemény, a betétes biciklis nadrág sem segít. Sokszor nagyon feltörte már a fenekem. Vegyek zselés üléshuzatot, vagy új nyerget, vagy esetleg a Gepida ülés átrakható a Cube kerékpárra, ezek hasonló méretűek? (mármint a cső)
Köszönöm és Üdvözlettel
Kedves ….!
Látatlanban, méretek ismerete nélkül sajnos nem tudok jó választ adni. Amit tudok mondani az teljesen általános. Az alapoknál kezdem.
A kerékpár vázakat pár méretben gyártják le. Felnőttek esetén talán 3, esetleg 4 méret.
A vázméretet testmagassághoz adják meg. Az egyén pontos testmérete, lábhossz, karhossz, felsőtest hossza nincs figyelembe véve. A megvásárolt kerékpárt az egyén testalkata alapján testre kell szabni. (Még akkor is, ha jó méretű váz lett választva. Rossz méretű váz esetén nagy a kihívás, lehet, hogy nem is sikerül kényelmessé tenni.)
Ülésmagasság beállítása.
Kormánymagasság beállítása.
Ülés-kormány táv beállítása.
Ülés dőlés beállítása.
A fenti dolgokat egy kerékpárboltosnak tudnia kell. Ha csak néz, mint hal a szatyorban, ott kell hagyni.
(Profi bringások esetén ezeket a műveleteket 1mm-es pontossággal végzik el.)
Amennyiben ezeket a műveleteket sikerül elvégezni, akkor lehet kezdeni az ülés megnézését.
A bringához adott gyári ülés csak a felső kategóriás bringáknál magas minőségű. (ez is lehet baromi kényelmetlen)
Az egyén adottságai itt sincsenek figyelembevéve. Egy általános méretű ülés van felszerelve.
Van női és férfi ülés.
Egy férfinak lehet, hogy egy női ülés lesz kényelmes, vagy fordítva.
Milyen széles a csípő?
A fenékcsontok milyen távol vannak egymástól?
Milyen testdőléshez kell az ülés? Túra, monti, verseny?

A Peugeot bringámnál nagyon jól lehet látni, mennyire furcsa a beállítása. A kormány extrém meredeken jön fel.
Ezt a gerincsérvem miatt kellett így beállítani. Előtte a kormányszar vagy 10 centivel volt lejjebb.
Abban az esetben, ha minden tutira jó, de ritkán ül az ember bringára, nincs olyan ülés, ami kényelmes lesz. Amennyiben valaki éves szinte 5000 kilométert kerékpározik már több éve, annak a szervezete már ismeri a helyzetet, tavaszi kezdésnél gyorsabban szokik hozzá az üléshez, a dörzsölődéshez, a bepáláshoz.
Ennél alacsonyabb táv esetén csak az segít, ha apránként szoktatja az ember a fenekét az üléshez.
Hetente érdemes növelni a távot, az ülésben töltött időt. Pár hónap múlva már egy darab vasúti sínen is el lehet tekerni napokig.
Tételezzük fel, hogy minden jól van beállítva, az ülés a fenék adottságához van igazítva, akkor a szoktatást kell megváltoztatni. Apránként egyre több időt nyeregben tölteni.
Bőr nyerget lehet puhítani, a többit nem. Betörési idő természetesen a többi nyeregnek is kell, de inkább a fenék szoktatása a kulcs.
Ezt gondolom olvastad (Brooks nyereg bemutató), most már iszonyat árba kerülnek ezek a nyergek.
Van kínai változat, annak a minőségéről nem tudok semmit.
A Brooks oldalán nagyon sok infó van még a nyergekről.
Köszönöm szépen az érdeklődést:
- Szerző
- Fényképek
- A túrát bejárta
Kapcsolat a szerzővel: szabolcs.gyertekvelem@gmail.com