A kerékpározás évtizedek, sőt évszázadok óta az egyik legnépszerűbb és legegészségesebb közlekedési és szabadidős tevékenység. A friss levegőn való mozgás öröme, a táj felfedezése és a közlekedés környezetbarát módja mind hozzájárulnak töretlen népszerűségéhez. Az elmúlt évek technológiai fejlődése azonban új szereplőt hozott a kétkerekűek világába: az elektromos rásegítésű kerékpárt, vagyis az e-bike-ot.
Tömeges megjelenése óta folyamatos a vita és az eszmecsere arról, hogy melyik típus képviseli a jobb választást. De vajon tényleg van egyértelmű győztes? Vagy inkább arról van szó, hogy különböző igényekhez és felhasználói szokásokhoz különböző típusú kerékpárok illenek?
A cikkben öt kisfilmet is találtok, ezek jól szemléltetik, egy adott terepen a különböző kerékpárok hogy viselkednek.
Téma: Felszerelés túrázáshoz, bringázáshoz
A felszerelés jellege: E-bike, vagy hagyományos (analóg) kerékpár
Használhatósága: ⭐⭐⭐⭐⭐
Megelégedettség: ⭐⭐⭐⭐⭐
Az ⭐⭐⭐⭐⭐-ot én szavaztam meg mind a két típushoz. Nagyon sok szempontot vettem figyelembe, nem tudtam dönteni! A cikkből azt is megtudjátok, a különböző felhasználói igények milyen sok szemszögből befolyásolhatják a jó választást.

Amit megtudhatsz a cikkből:
- E-bike, vagy analóg kerékpár?
- Optimális kiindulás a választásnál
- E-bike vs. analóg, szempontok a választásban
- Normál elektromos kerékpár, vagy lightweight E-bike
- Ahogy én választottam E-bikét
- A testhosszal nyerő E-bike választás: Specialized Turbo Levo
- Összegzés, nekem mi jött be: analóg kontra E-bike
- Fényképek analóg és elektromos kerékpárokról
- Gyakori kérdések az E-bike-vel kapcsolatban
- Hol használhatok E-bike-ot Magyarországon, és mire figyeljek a sebességgel kapcsolatban?
- Mennyire drága az E-bike karbantartása, és meddig bírja az akkumulátor?
- Mi történik, ha lemerül az akkumulátor menet közben? Tekerhetek még vele?
- Teljes értékű kerékpározásnak számít E-bike-kal bringázni, vagy "csalok"?
- Mennyire biztonságos az E-bike a lopás ellen, tekintve a magasabb árát?
- A gyertekvelem.hu exkluzív ajánlata
E-bike, vagy analóg kerékpár?
Mi alapján válasszak bringát?
Ebben a cikkben arra vállalkozunk, hogy felhasználói szemszögből járjuk körbe az e-bike-ok és a hagyományos, vagy ahogy sokan nevezik, „analóg” kerékpárok közötti különbségeket és hasonlóságokat. Nem célunk pálcát törni egyik vagy másik felett, sokkal inkább szeretnénk segítséget nyújtani azoknak, akik éppen kerékpárvásárlás előtt állnak, vagy egyszerűen csak kíváncsiak arra, mit kínál a két világ.
Milyen előnyökkel és hátrányokkal jár az elektromos rásegítés? Kinek és milyen körülmények között éri meg e-bike-ra váltani, és mikor marad továbbra is a hagyományos kerékpár az optimális választás? Vizsgáljuk meg együtt a legfontosabb szempontokat a felhasználói élmény, a teljesítmény, a költségek és a praktikum tükrében!

Kerékpárok felhasználási igények alapján
Amíg nem tudod melyik kerékpártípus a megfelelő, addig felesleges azon gondolkodni, hogy analóg, vagy E-bike lesz számodra a legjobb választás. Sokféle kerékpártípus létezik, és most nem a márkákra gondolok. A jó hír az, hogy a legtöbb népszerű kategória elérhető mind hagyományos, mind elektromos rásegítésű (e-bike) változatban. Ez lehetővé teszi, hogy a kerékpárosok széles köre megtalálja a számára legmegfelelőbb modellt, legyen szó kényelmes városi közlekedésről, hosszú túráról vagy akár terepfelhasználásról.
Az alábbi lista nem teljes! Csupán ízelítő abból, mennyire specializálódtak már a kerékpárok a különböző felhasználási igényeknek megfelelően.
Városi kerékpárok
City Bike / Urban Bike: Kényelmes, gyakran sárvédővel, csomagtartóval és világítással felszerelt. Ideális mindennapi ingázáshoz, bevásárláshoz és városi kerékpáros ,,sétákhoz,,. Mind hagyományos, mind e-bike verzióban rendkívül népszerű.
Holland kerékpár (Dutch Bike): Magas kormány, kényelmes, egyenes testtartás, gyakran kontrafék. Robusztus és kényelmes városi közlekedésre.
Összecsukható kerékpár (Folding Bike): Praktikus azok számára, akik kombinálják a kerékpározást tömegközlekedéssel, vagy korlátozott tárolóhellyel rendelkeznek.
Cargo Kerékpár (Cargo Bike): Áruk vagy gyermekek szállítására tervezett kerékpárok, gyakran hosszú tengelytávval vagy dobozzal/platóval rendelkeznek. Az elektromos rásegítés különösen hasznos a nehezebb terhek mozgatásához, így mindkét verzió elterjedt, de az e-cargo bringák egyre népszerűbbek.

Túra és hobbi kerékpárok
Túrakerékpár (Touring Bike): Hosszú távú kerékpározásra tervezve, kényelmes geometria, sok rögzítési pont csomagtartóknak és sárvédőknek. Strapabíró, megbízható.

Nem kifejezetten expedíciós kerékpárt látsz a képen, ennek ellenére meglepően nagy volt a teherbírása. Ár/érték arányban verhetetlen választás volt amikor megvettem.
Trekking kerékpár (Trekking Bike): Átmenet a városi és a túra kerékpárok között. Könnyű terepre és hosszabb aszfaltos utakra is alkalmas. Gyakran fel van szerelve sárvédővel és csomagtartóval.
Fitness bringák: Az országúti kerékpár kényelmesebb változata.
Terep kerékpárok

Hegyikerékpár (Mountain Bike – MTB): Terepfelhasználásra tervezve, robusztus váz, széles gumik, teleszkópok. Kategóriái (XC, Enduro, Downhill) különböző terepszakaszokra optimalizáltak. A legtöbb MTB kategóriából létezik elektromos változat (e-MTB), ami forradalmasította a terepkerékpározást azáltal, hogy könnyebbé teszi az emelkedők leküzdését.
Hardtail MTB: Csak első teleszkóppal rendelkezik.
Fully / Összteleszkópos MTB: Első és hátsó teleszkóppal is rendelkezik.
Gravel Kerékpár (Gravel Bike): Országúti kerékpárra hasonlít, de szélesebb gumikkal, stabilabb geometriával és gyakran tárcsafékkel rendelkezik, így jól használható aszfalton, murvás utakon és könnyű terepen is. Az egyik legdinamikusabban fejlődő kategória.
Országúti Kerékpárok
Road Bike: Sebességre és hatékonyságra optimalizálva aszfalton. Könnyű váz, vékony gumik, aerodinamikus testtartás. Bár kevésbé elterjedt, mint más kategóriáknál, léteznek már elektromos rásegítésű országúti kerékpárok (e-road bike) is, elsősorban az emelkedőkön nyújtott extra segítségnyújtás céljából.
Rekumbens, vagy fekvőkerékpár

A rekuk a kerékpárok másik fejezete. Itt is lehet találni túrára, terepre, versenyre szánt modelleket. Léteznek háromkerekű változatok. Elől két kerék, vagy hátul, rád van bízva a választás. Igen, már ebben a szegmensben is terjed az elektromos rásegítés.

Sokan nem ismerik, vagy ha ismerik is ezeket a kerékpárokat, akkor lenézik.
Mire képes egy ilyen bringával az átlag felhasználó?
Optimális kiindulás a választásnál
Amikor már tudod, hogy az előző fejezetben bemutatott néhány kerékpár típus közül melyik illeszkedik legjobban a bringázási szokásodhoz, gondolkodhatsz azon: Analóg vs. E-bike lesz-e a jó választás? Ez már egy optimális kiindulási pont.
Egyszerű példa. Szeretsz terepen bringázni. Melyiket választod inkább? Hardtail, Fully, Gravel?
Az össztelós nagyon bejön.
OK!
XC, Enduro, Downhill?
Bizony, rengeteg a kérdés!
Ezért mondtam azt, ha már tudod, hogy melyik kerékpár típus illeszkedik legjobban a bringázási szokásodhoz, gondolkodhatsz azon: Analóg vs. E-bike lesz-e a jó választás? Ez már egy optimális kiindulási pont.

E-bike vs. analóg, szempontok a választásban
Hagyományos kerékpár
Elsődleges cél a fizikai edzés: Ha a fő motiváció a sportolás, a fizikai erőnlét fejlesztése és a kalóriaégetés, a hagyományos kerékpár a jobb választás. Minden megtett kilométer kizárólag a saját izomerő eredménye.
Korlátozott költségvetés: A hagyományos kerékpárok általában lényegesen olcsóbbak, mint elektromos társaik, mind a beszerzés, mind a karbantartás tekintetében.
Könnyebb súly: Az analóg bringák könnyebbek, ami megkönnyíti a lépcsőn való felvitelt, tömegközlekedéssel történő szállítást vagy az autóval történő mozgatást kerékpártartón.
Egyszerűbb karbantartás: Kevesebb alkatrész (nincs motor, akkumulátor, komplex elektronika) miatt a karbantartás egyszerűbb és olcsóbb.
Nincs szükség extra rásegítésre: Ha a szokásos útvonalak többnyire sík terepen vezetnek, a távolságok rövidek, vagy a kerékpáros fitt és szívesen küzd meg az emelkedőkkel, az elektromos rásegítés nem feltétlenül szükséges.
„Tisztább” kerékpáros élmény: Sok kerékpáros kedveli a hagyományos bringázás „tisztaságát”, ahol csak a saját erejükre és a kerékpár mechanikájára támaszkodnak.
Hosszabb távú kalandok áramforrás nélkül: Hosszú, többnapos túrák esetén ahol nincs lehetőség rendszeres töltésre, a hagyományos kerékpár megbízhatóbb.

Mikor optimális az elektromos (e-bike) kerékpár?
Hosszabb távok vagy emelkedős terep: Az e-bike segít könnyedén leküzdeni a nagy távolságokat és az emelkedőket anélkül, hogy túlságosan elfáradnál. Ez különösen hasznos ingázásnál, ahol frissen szeretnél megérkezni a célhoz.
Ingázás munkahelyre vagy napi teendők intézése: Az elektromos rásegítés csökkenti a test terhelését, kevésbé, vagy egyáltalán nem izzadsz meg, így ideális lehet munkába járáshoz vagy napi ügyek intézéséhez anélkül, hogy átöltözésre lenne szükség.
Fizikai korlátok vagy rehabilitáció: Idősebbek, sérülésből lábadozók, vagy krónikus betegséggel élők számára az e-bike lehetőséget ad a kerékpározás élvezetére és a mozgásra anélkül, hogy túlerőltetnék magukat.
Egyenlő tempó fenntartása másokkal: Ha a kerékpáros fittebb vagy kevésbé fitt társasággal szeretne együtt tekerni, az e-bike segít fenntartani az azonos tempót.
Autó kiváltása rövidebb utakra: Az e-bike hatékony és környezetbarát alternatívája lehet az autónak a rövidebb városi vagy elővárosi utakon, különösen, ha parkolási nehézségekkel kell szembenézni.
Új helyek felfedezése MTB vagy Gravel esetén: Az e-MTB vagy e-gravel bringák lehetővé teszik, hogy a kerékpárosok olyan meredek vagy technikás terepekre is eljussanak, ahová hagyományos bringával nem tudnának, vagy csak jelentős erőfeszítéssel. Kiszélesítik a felfedezhető területek körét.
Élmény és szórakozás: Sokak számára az e-bike egyszerűen szórakoztatóbb tekerési élményt nyújt az extra sebesség és könnyedség miatt.
Csomagszállítás: Nehéz csomagok (bevásárlás, gyerekek) szállítása esetén az elektromos rásegítés nagy segítség.
Hátrányok
Magasabb beszerzési költség
Akkumulátor kapacitása miatt a hatótávolsága korlátozott
Töltési idő szükséges
Nehezebb, mint a hagyományos kerékpár

Összefoglalva
A választás végső soron azon múlik, hogy melyek a legfontosabb szempontok a kerékpáros számára. Ha a sportteljesítmény, a költségek és a könnyű súly a prioritás, valószínűleg a hagyományos bringa a jobb választás. Ha viszont a távolság, az emelkedők, a kényelem, az ingázás vagy a fizikai korlátok leküzdése a fő szempont, az e-bike jelentős előnyöket kínál.
Normál elektromos kerékpár, vagy lightweight E-bike
Bumm! Most lett elegetek belőlem!
A hagyományos (standard) és a könnyű (lightweight) elektromos kerékpárok közötti fő különbségek a súlyukban, a motorjuk teljesítményében és az akkumulátor kapacitásában rejlenek. Ezek a különbségek nagyban befolyásolják a kerékpár használhatóságát, kezelhetőségét és az élményt, amit nyújtanak.
A legkézenfekvőbb különbség a súly
Könnyű e-bike: Jellemzően 14-20 kg körül mozognak, egyes modellek akár 12 kg alá is lemennek. A súlycsökkentést könnyebb anyagok (pl. karbon, minőségi alumínium) használatával, kisebb motorokkal és akkumulátorokkal, valamint minimalista dizájnnal érik el.
Hagyományos e-bike: Általában 20-25 kg vagy annál is több. Robusztusabb vázakkal, nagyobb motorokkal és akkumulátorokkal, valamint gyakran több kiegészítővel (csomagtartó, sárvédő stb.) rendelkeznek.
Motor teljesítménye és nyomatéka
Könnyű e-bike: Ezek a kerékpárok általában kisebb teljesítményű motorokkal rendelkeznek (pl. 40-55 Nm nyomaték), és a rásegítésük is finomabb, természetesebb. Tényleg csak kiegészítik a pedálozásodat. A cél az, hogy a kerékpározás élménye a hagyományos biciklizéshez hasonló maradjon, de a nehéz emelkedőkön vagy hosszabb távokon könnyebben haladj.
Hagyományos e-bike: Erősebb motorokkal (gyakran 70-90+ Nm nyomatékkal) vannak felszerelve, amelyek nagyobb rásegítést biztosítanak. Könnyebben megbirkóznak a meredek emelkedőkkel, nehéz terhekkel. Fizikailag gyengébb kerékpáros esetén is jobban gyorsítanak. Ideálisak, ha minimális erőfeszítéssel szeretnél haladni, vagy ha sokat bringázol hegyvidéki, kihívást jelentő terepen.
Akkumulátor kapacitása és hatótávolság
Könnyű e-bike: Kisebb kapacitású akkumulátorokat használnak (általában 300-500 Wh), hogy csökkentsék a súlyt. Ez rövidebb hatótávolságot eredményez, de a kisebb súly miatt az akkumulátor akár hatékonyabban is dolgozhat. Rövidebb utakra, városi ingázásra ideálisak, de gyakran elérhetőek hozzájuk hatótávnövelő akkumulátorok.
Hagyományos e-bike: Nagyobb akkumulátorokkal (gyakran 500-750 Wh vagy több) rendelkeznek, amelyek hosszabb hatótávolságot biztosítanak egy feltöltéssel. Túrázásra, hosszabb ingázásra vagy olyan helyzetekre alkalmasak, ahol nem tudsz gyakran tölteni.
Előnyök és hátrányok
Könnyű e-bike
Előnyök
Könnyű kezelhetőség és hordozhatóság: Sokkal könnyebb felvinni lépcsőn, autóba rakni, vagy szűk helyeken manőverezni.
Természetesebb kerékpározási élmény: Közelebb áll a hagyományos kerékpározáshoz, mivel a rásegítés kevésbé dominál.
Agilisabb és gyorsabb: A kisebb súly miatt gyorsabban gyorsul, és könnyebben manőverezhető.
Hosszabb akkumulátor üzemidő (relatíve): Bár kisebb az akku, a kerékpár könnyebb, így kevesebb energiát igényel a mozgatása, ami néha jobb hatótávot eredményezhet.
Kisebb karbantartási költségek: A kisebb nyomaték miatt az alkatrészek kevésbé használódnak el, és a motor is kevésbé van leterhelve.
Diszkrétebb megjelenés: Sokszor alig különböztethetők meg egy hagyományos kerékpártól.
Hátrányok
Korlátozottabb teljesítmény: Meredekebb emelkedőkön vagy nagyobb terheléssel kevésbé nyújtanak erős segítséget.
Rövidebb hatótávolság: Gyakrabban kell tölteni, ha sokat használod a rásegítést.
Ár: A könnyebb anyagok és a fejlettebb technológia miatt akár drágábbak lehetnek.
Hagyományos e-bike
Előnyök
Nagyobb teljesítmény: Könnyedén megbirkóznak meredek emelkedőkkel és nehéz tereppel.
Hosszabb hatótávolság: Ideálisak hosszabb utakra, túrázásra.
Sokoldalúság: Szélesebb körű felhasználásra alkalmasak, beleértve a nehéz csomagok szállítását is.
Kényelem: Gyakran robusztusabbak és stabilabbak.
Szélesebb választék: Több típus és árkategória közül választhatsz.
Hátrányok
Nagyobb súly: Nehezebb szállítani, lépcsőn felvinni, vagy autóba rakni.
Kevésbé agilis: Nehezebbek, így kevésbé érzékenyek és agilisak a manőverezés során.
Feltűnőbb megjelenés: Az akkumulátor és a motor gyakran láthatóbb.
Magasabb ár: A nagyobb motor és akkumulátor miatt gyakran drágábbak.
Ahogy én választottam E-bikét

Őszintén bevallom, szeretem a jó dolgokat, főleg azokat, amelyek ár/érték arányban jól teljesítenek. Ami beválik, azon nem változtatok, vagy csak nagyon nehezen. Szó szerint több éves agyalás után választottam ki és vettem meg az első E-bikémet. Tapasztalatom, hogy egyből a jót kell megvenni. Mint sokan mások, én is átéltem párszor: ez tuti lesz, majd amikor lehullik valami a gépről akkor cserélem. Ezek a megoldások hosszútávon a legköltségesebbek. Mire alapozom ezt a kijelentést?

A képen az első Hardtail MTB bringámat látjátok, a sokadik átépítés után. Ebben a formában többnapos túrárákra használtam. Pár év alatt annyit költöttem rá, egy össztelós is kijött volna az árból.
Felhasználási terület pontos meghatározása
Szerencsére elmondhatom, az átlag felhasználókhoz képest lényegesen több bringát volt szerencsém kipróbálni és megkoptatni. Jelenleg három kerékpárom van más-más igényre szabva. A harmadik most már az E-bike. A felhasználási igényeimet egy kerékpár csak nagyon nagy kompromisszumokkal tudná teljesíteni. Két kerékpárral már sokkal jobb a helyzet, jöhet kalandos túrakerékpározás, vagy egy montizás a Gerecsében, a Vértesben, sokkal kisebb kompromisszumra kényszerülök.
Lefedett területek

A kis öszvér, Merida Big Nine 600
Hazánk ösvényit, földútjait teljesen jól be lehet vele járni. Nagyon sokoldalú kerékpár. Egynapos túrák a hegyekben, vagy többnapos vadkempingezések egy kis csomagtartóval. Teljesen jó választás.
Gyors délutáni edzőkörökre is alkalmas bike. Jól kiválasztott gumival suhan a kerékpárúton, de terepen is megállja a helyét egy hobbi felhasználónál.
Rövidfilm a Meridáról
Ez a felhasználási terület pipa, van rá megfelelő kerékpárom.

Giant Expedition LT túrakerékpár (2011)
Baromi jó bringa, gyárilag mindennel fel van szerelve. Igazi expedíciós gép. A képen is látható göröngyös, kavicsos tereppel is klasszul elboldogul.
Első csomagtartóval szerelhető, fix rögzítési pontok vannak kialakítva. Tud annyit, mint egy gyengébb minőségű MTB. Nagyon szeretem, nem ijedek megy egy hosszú aszfaltos bringázástól és akkor sem, ha véletlenül terepre kerülök vele. Persze nem egy MTB és nem egy országúti kerékpár.
Rövidfilm arról, terepen hogy teljesít!
Ez a felhasználási terület pipa, van rá megfelelő kerékpárom.
Lefedetlen területek

Országúti, vagy Gravel.
Országúti bringázást próbáltam, nekem nem jött be. A Gravel sem vonz.
Ez a felhasználási terület pipa, kipróbáltam, nem jött be.
Városi és Fitness bringák. Városi bringázás nem érdekel, amennyit ott használom, arra jó a Meridám és a Giantom is. Fitness bringának ott lenne a Merida, felteszem a vékony suhanós gumikat, a kormányt laposabbra állítom és kész.
Ez a felhasználási terület is pipa.
Fekvőkerékpár

Egy Bacchetta Giro 26-os bringával tekertem pár évig. Nagyon szerettem, még most is használnám ha nem purcan ki a gerincem.
E-bike változatban nem kellene, nem adná meg a szabad, tiszta tekerés élményét.
Pont azért választottam ezt a túra rekut, hogy nagy távolságokat tegyek meg tisztán saját erőmből. Ott álljak meg ahol akarok, szinte teljesen független legyek mindentől. Pompás választás volt!
Célterület

Össztelós MTB
Eddig két Fullym volt. Egy GT Y-Drive és ez a Cannondale Prophet
A rossz utak kisímulnak, szinte hajózik az ember a lágy hullámokon.
Igen, ez hiányzik! Ezt várom újra!
Célterület pontosítása
Nagyon közel járok a célhoz! A kerékpárok evolúciója során az MTB-nek is kialakultak különböző ágai. Ezek közül melyik áll hozzám közelebb?
DH kerékpár
Fő jellemzőik és az általuk megcélzott terület
Extrém terep: Olyan pályákra valók, amelyek nagy ugratókat, sziklákat, gyökérrengetegeket és más nehéz, természetes vagy épített akadályokat tartalmaznak.
Nagy rugóút: Jelentős, általában 200 mm körüli első és hátsó rugóúttal rendelkeznek, hogy elnyeljék a nagy erejű becsapódásokat és ütéseket.
Masszív váz és alkatrészek: Rendkívül strapabíró vázszerkezettel, erős fékekkel, szélesebb gumikkal és robusztus alkatrészekkel vannak felszerelve, hogy bírják a durva igénybevételt.
Geometria: A vázgeometriájuk stabil és irányítható nagy sebességnél is, a lapos fejcsőszög és a hosszabb tengelytáv segíti a bringást a nehéz szakaszokon.
Lejtőzésre optimalizálva: Nem alkalmasak emelkedőn való tekerésre súlyuk és kialakításuk miatt. Általában felvonóval vagy más járművel jutnak fel a hegyre a bringások.
Szeretek tekerni dombnak, hegynek felfelé is. Nem vagyok technikás bringás és félek is az esésektől. A DH bringa számomra kihasználhatatlan. A listáról kihúzva.
Enduro E-bike?
Ezeket a kerékpárokat egy sokoldalúbb hegyi kerékpározási stílushoz tervezték, amely a hosszú, változatos hegyi túrákat és az időre menő technikás lejtőzést foglalja magában. Ezzel különböznek a DH (Downhill) kerékpároktól, amelyek szinte kizárólag a lefelé száguldásra épülnek.
Az Enduro kerékpárok célterülete és jellemzői:
All-mountain/Változatos terep: Olyan ösvényeken és hegyi utakon érzik magukat elemükben, ahol jelentős emelkedőket kell leküzdeni, majd technikás, gyakran nehéz lejtőkön ereszkedni. Képesek megbirkózni a sziklás, gyökeres szakaszokkal, kisebb ugratókkal és letörésekkel is.
Egyensúly a mászás és ereszkedés között: Bár a lejtőzésre optimalizált a geometriájuk és a rugózásuk, könnyebbek és hatékonyabbak felfelé, mint a DH bringák. Ezt a rövidebb rugóútnak (általában 140-170 mm között) és a pedálozásra alkalmasabb vázkialakításnak köszönhetik.
Hosszabb túrák: Az Enduro kerékpárokkal jellemzően hosszabb távokat tesznek meg a bringások a hegyekben, ami magában foglalja az önerőből történő feljutást is, nem csak a felvonóval vagy autóval megközelíthető pályákat.
Nagyon közel járok a célhoz! Lehet, hogy ez lesz a nyerő!?
XC E-bike?
Könnyű súly és hatékonyság: Az XC bringák a mountain bike-ok között a legkönnyebbek közé tartoznak. A vázak gyakran karbonból készülnek, és minden alkatrészt a súly minimalizálása és a pedálozás hatékonyságának maximalizálása érdekében választanak meg.
Rövidebb rugóút: Jellemzően rövidebb rugóúttal rendelkeznek, mint az Enduro vagy DH kerékpárok (általában 80-120 mm), ami segíti a hatékony mászást és sprintelést, ugyanakkor elegendő komfortot és úttartást biztosít a közepesen technikás lejtőkön.
Mászóképesség: A geometria és a súlyelosztás kifejezetten a mászást segíti elő. Az üléspozíció általában előredőlőbb, ami optimális a pedálerő kifejtéséhez.
Precíz irányíthatóság: A meredekebb fejcsőszög és a rövidebb tengelytáv agilis és gyorsan reagáló irányítást tesz lehetővé, ami előnyös a szűk kanyarokban és a gyors irányváltásoknál.
Az XC kerékpárok célterülete a közepesen nehéz hegyi terepviszonyok, ahol a hangsúly a gyors előrehaladáson, a hatékony mászáson és a tempós lejtőzésen van, szemben a DH bringák extrém lejtőkre vagy az Enduro bringák nagyon technikás, de még mászható terepeire való specializálódásával.
Eddigi tapasztalataim kiértékelése
Most használatban lévő elektromos kerékpárom kiválasztásáig E-bikével talán 200 kilométert tekertem. Ezek között volt Fully és Hardtail is. Shimano, Bosch, Brose motorokkal voltak szerelve. Kipróbáltam őket automata és manuális üzemmódban.
Melyik e-bike motor jobb?
Nincs jó válasz. Az én kerékpározási szintemen nem eldönthető. Hallottam egy mellettem zümmögő Yamaha E-bike motort, annak tetszett a hangja. Az egyik próba bringámban lévő Bosch motor hangja nagyon nem tetszett, hangos volt. Igen, tudom, egy év alatt több típus is piacra kerül. Az sem mindegy, a váz mennyire vezeti, vagy nyeli el a hangot. Lásd: acél, alu, vagy karbon váz.
Beépített akku kapacitás
500-as akkuval szerelt próbagépem akksija még 60% töltöttséget mutatott, a mellettem tekerő társamé pedig lemerült. Ennek ellenére nagy kapacitással rendelkezzen az E-bikém akkuja, lesznek olyan útjaim amelyeken 150 kilométert is meg fogok tenni több, mint 1000 méteres szintemelkedéssel terepen. Az akku lemerülését sok-sok tényező befolyásolja.
Elektronika
Ha pusztán a „számítási műveletek másodpercenkénti számát” nézzük, egy modern e-bike elektronikája sokszorosan túlszárnyalja az Apollo program számítógépeinek teljesítményét. Ez a fél évszázados technológiai fejlődés eredménye.
Az Apollo számítógépek bravúrja abban rejlett, hogy a korlátozott hardverrel is képesek voltak életbevágóan fontos és komplex feladatokat ellátni, míg a mai e-bike vezérlők a hatalmas számítási kapacitást használják fel a felhasználói élmény (simább, adaptívabb rásegítés) javítására a „viszonylag” egyszerűbb alapfeladat mellett.
Algoritmusok
Az algoritmusok az e-bike „agyműködésének” alapjai. Ezek teszik lehetővé a kerékpár szenzorainak „értését”, a megfelelő rásegítés „kiszámítását” és a motor „vezérlését” valós időben. A fejlettebb algoritmusok révén az e-bike-ok egyre inkább képesek alkalmazkodni a felhasználóhoz és a környezethez, javítva a kerékpározás élményét és hatékonyságát.
A neves gyártók folyamatosan fejlesztenek az elektronikájukon és az algoritmusaikon, hogy a rásegítés minél intuitívabb, hatékonyabb és kellemesebb legyen a felhasználók számára. A kerékpáros közösség gyakran kiemel a „természetes érzet” és a kifinomult elektronika miatt pár élen járó gyártót.
Fontos kiemelni, hogy a legjobb élményt nyújtó rendszer szubjektív lehet, és függ a kerékpározás stílusától, a felhasználó preferenciáitól is. Érdemes kipróbálni különböző márkájú és rendszerű e-bike-okat, hogy megtaláld a számodra legmegfelelőbbet.
Kijelzők, kezelőszervek

Számomra fontos, hogy a kerékpár kijelzője és az elektronika kezelőszervei egyszerűek, alig észrevehetőek legyenek. Az E-bike bluetooth könnyen kapcsolódjon a telefonomhoz és a Garmin órámhoz.
Mint később kiderült, ez jó gondolat volt. Nagyszerűen kommunikálnak egymással. Sikerült egy Garmin Edge 1040-es GST-t is beszereznem, a kerékpár minden lényeges adatát látom a GPS kijelzőjén. Apróság, de hasznos dolog.
Rossz tapasztalatok
Az első E-bike kipróbálása óta eltelt közel három év. Tudtam, eljön az idő amikor boldog tulajdonosa leszek egynek. A hangsúly itt a BOLDOG-on van. Utálom, mikor a pénzemért valami sz..t kapok. Sajnos a marketing kis kivételtől eltekintve már nem a valóságot mondja a termékekről. Előszeretettel használják az erős szavakat minden vacakra. (Pl. elképesztő minőség, mennyei, felülmúlhatatlan, az év legjobbja, stb.) Bolhából csinálnak elefántot.
Szerencsére nem lettem átverve, tudtam mit akarok.
Amit átverésnek éreztem:
Nincs, de mégis van. A kiszemelt bringa közel 1 000 000.- Ft-al lett volna olcsóbb! Igen, jól olvasod! A vicc az egészben, hogy nincs készleten, talán lesz, de nem biztos. Természetesen volt készleten olyan amit szerettem volna, de nem ennyiért. (Más volt a szín.) Arra akartak rábeszélni. Hmmmm. Pár nap hitegetés után azt mondtam: OK, felejtsük el egymást. Nézzünk egy másik márkát.
További ,,átverések,,
- Készletről (Ja, magyarországi készlet nincs, ha van a kinti raktárban akkor majd lesz)
- Megrendelhető, külföldi raktárból elérhető pár hét alatt. (3-4 hét)
- Ez pont nincs, de az egy évvel ezelőtti széria ennyiért még elérhető. (Ja, csak kisebb akksival?)
Újratervezés, segítség kérése
Attila barátomhoz fordultam tanácsért, mindent elmondtam. Közel harminc éve bringázunk együtt, barátok vagyunk. Ismeri a bringás szokásaimat, tudásomat. Öt éve használ E-bike-t. Több márkát, típust kipróbált. Amit ajánl, az kissé drágább annál amit kigondoltam.
Az elmúlt öt évben több, mint 50 000 km-t ment elektromos kerékpárokkal. Van már tapasztalata. Megvan a kiválasztott, megszeretett márkája, több különböző típus van használatban a családban. Tartalék alkatrészek, szerszámok, töltők, akksik, váltók, teleszkópok, motorok vannak nála készleten. Természetesen ezt a márkát ajánlja, megmondja a pontos típust is. A light verzióról engem lebeszél, az okokat teljesem megértem.
A testhosszal nyerő E-bike választás: Specialized Turbo Levo

A cikk megírásakor 1628 kilométer van a bringában. Ez nem sok, viszont már lehet róla véleményem és elmondhatom, nagyon jó választás volt.
Rövidfilmek: Úton a Specialized Turbo Levo E-bike
20-20 százalékos rásegítéssel
50-50 százalékos rásegítéssel
80-80 százalékos rásegítéssel
Összegzés, nekem mi jött be: analóg kontra E-bike
Analóg
Túrakerékpár

Nagyon bejött: Többnapos túrázáshoz, nagy csomagokkal, kötöttségek nélkül a hagyományos túrabringám teljesen jó választás. Esőben, hóban, városban, települések közötti közlekedésre kerékpárúton tökéletes. Nem akarok rajta változtatni.

Egy túrakerékpártól alap, hogy egy ilyen csomagos túrát röhögve kibírjon.
Horvátország, Isztriai kalandozás
Akku töltésére sok helyen esély sem lett volna!
Hardtail MTB

Nagyon bejött: Rosszabb terepre, városi közlekedésre, a környékünkön található erdei utakra, erőnlét fejlesztésére teljesen megfelel a Merida Big Nine gépem. Többnapos vadkempingezős útjaimon is tökéletes választás amikor terepre vágyom. Például az Alföldi Kékre.
Nem akarok rajta változtatni!

Az Alföldi Kék 80%-át jártam be ezzel a bringával vadkempingezve, nulla meghibásodással.
Aki már járta ezt az útvonalat az tudja, eszi az embert és a kerékpárt is.
Akku töltésére sok helyen esély sem lett volna!
Az analóg kerékpárjaim lefedik azokat a felhasználói elvárásokat amelyeket támasztok velül szemben. Itt a hagyományos kerékpárok győzedelmeskedtek részemről!
MTB E-bike

Nagyon bejött: Kellemetlen időjárási körülmények között, amikor nem akarok megizzadni.
Fantasztikus segítség azokon a terepeken, amelyeket 20-30 éve bejártam, de pár éve hanyagolom, mert nincs hozzá elég erőm.
Új helyek felfedezésében jó társ, még fénykoromban sem tekertem fel oda, most viszont van rá lehetőségem.
Tudom tartani a tempót a többi E-bikéssel, nem kell folyton rám várniuk.
Az össztelós választás egyértelmű, nagyon kíméli a derekamat, a sérült gerincemet.
Adott idő alatt nagyobb távot és szintet tudok teljesíteni.

A Gerecse és a Vértes kedvenc kerékpáros terepem. Mind a két hegységben vannak olyan helyek, amelyeket évek óta hanyagolok.
Most újra felkeresem őket, és széles mosollyal az arcomon élvezem a tájat és a bringázást.
Analóg bringával egy ilyen útvonal teljesítése már nagyon fárasztó lenne számomra.
A jelenleg meglévő kerékpárokkal bátran merem vállalni azokat az utakat, amelyek a bringázási szokásaimhoz passzolnak.
Fényképek analóg és elektromos kerékpárokról
Gyakori kérdések az E-bike-vel kapcsolatban
Hol használhatok E-bike-ot Magyarországon, és mire figyeljek a sebességgel kapcsolatban?
A legtöbb Magyarországon forgalomban lévő E-bike (úgynevezett Pedelec) pedálrásegítése 25 km/h sebességig működik, és a motor teljesítménye jellemzően maximum 250W. Az ilyen kerékpárok a hatályos jogszabályok szerint ugyanolyan kerékpárnak minősülnek, mint a hagyományos társaik.
Ez azt jelenti, hogy használhatod őket kerékpárutakon, biciklisávokban, és azokon az utakon, ahol kerékpározni engedélyezett, betartva a kerékpárosokra vonatkozó közlekedési szabályokat. Fontos, hogy a rásegítés megszűnése után persze gyorsabban is mehetsz lejtőn vagy önerőből, de a motor csak 25 km/h-ig segít rá.
Léteznek gyorsabb E-bike-ok (S-Pedelec, 45 km/h rásegítéssel), de ezekre más szabályok vonatkoznak (pl. biztosítás, sisakkötelezettség, néha rendszám, tükör), és nem mindenhol használhatók, így vásárlás előtt érdemes alaposan tájékozódni a konkrét típusról és a jogszabályokról.
Mennyire drága az E-bike karbantartása, és meddig bírja az akkumulátor?
Az E-bike karbantartása alapvetően hasonló a hagyományos kerékpáréhoz (fékek, váltó, lánc, gumik), de van néhány speciális szempont. Az elektromos alkatrészek (motor, akkumulátor, vezérlő) ritkán igényelnek beavatkozást, de ha igen, az szakértelmet kíván, és egyes alkatrészek cseréje drágább lehet. Mivel az E-bike-kal jellemzően nagyobb távolságokat teszünk meg vagy nehezebb terepen használjuk, a kopó alkatrészek (lánc, lánckerék, fékbetét/tárcsa) gyorsabban elhasználódhatnak, mint egy hagyományos bringánál, így ezek gyakrabban igényelnek cserét, ami magasabb fenntartási költséget jelenthet.
Az akkumulátor élettartamát általában töltési ciklusokban mérik (pl. 500-1000 teljes ciklus), ami több ezer, akár tízezer kilométert jelenthet. A kapacitása az idő múlásával és a használattal csökken, de megfelelő gondoskodással (pl. nem tárolni teljesen lemerülve vagy 100%-on hosszú ideig, ideális tárolási hőmérséklet betartása) jelentősen meghosszabbítható az élettartama. Cseréje jelentős költség lehet.
Mi történik, ha lemerül az akkumulátor menet közben? Tekerhetek még vele?
Igen, tekerhetsz vele ha lemerül az akkumulátor, vagy ha kikapcsolod a rásegítést. Az E-bike attól még kerékpár marad. Azonban számíts rá, hogy a tekerés lényegesen nehezebb lesz, mint egy hasonló kategóriájú hagyományos kerékpárral.
Ennek oka az E-bike nagyobb súlya (a motor, az akkumulátor és a megerősített váz miatt), valamint egyes motorrendszereknek minimális ellenállása van kikapcsolt állapotban is. Röviden: hazajutni tudsz vele, de hosszabb távok megtétele sík terepen is fárasztóbb lesz, mint egy analóg bringával, emelkedőn pedig komoly kihívást jelenthet.
Teljes értékű kerékpározásnak számít E-bike-kal bringázni, vagy „csalok”?
Ez egy gyakori tévhit, hogy az E-bike-kal nem sportol az ember. Ez nincs így! Az E-bike pedálrásegítéses, ami azt jelenti, hogy a motor csak akkor segít, ha tekered a pedált. Te szabod meg, mekkora erővel tekersz, és a rásegítés szintjével azt is befolyásolhatod, mennyire izzasztó a tempó.
E-bike-kal is dolgoznak az izmaid, pörög a keringésed, és kalóriát égetsz. Sokan épp azért tekernek vele többet vagy hosszabb ideig, mert a rásegítés leküzdhetővé teszi az emelkedőket vagy a nagyobb távolságokat, így összességében több időt töltenek aktívan, mint amennyit hagyományos bringával tudnának vagy akarnának. Tehát igen, az E-bike-kal is lehet, sőt, kell sportolni, csak más intenzitással és más célokkal, mint egy klasszikus edzésnél.
Mennyire biztonságos az E-bike a lopás ellen, tekintve a magasabb árát?
Az E-bike-ok magasabb áruk miatt sajnos vonzóbb célpontot jelentenek a tolvajok számára. Éppen ezért a biztonság kiemelten fontos. Mindenképpen érdemes beruházni egy vagy akár két nagyon jó minőségű lakatba (pl. egy masszív U-lakat és egy megerősített lánc vagy hajtogatós lakat kombinációja), és mindig fix tárgyhoz (pl. stabil kerékpártámasz, korlát) rögzíteni a vázat és lehetőleg az egyik kereket is.
Egyes E-bike modelleknél az akkumulátor könnyen eltávolítható, érdemes ezt magaddal vinned, ha hosszabb időre magára hagyod a bringát, mert így kevésbé lesz vonzó a tolvajok számára. Sok modern rendszer rendelkezik valamilyen motorzár funkcióval (például applikáción keresztül aktiválható), ami immobilizálja a motort, bár ez a mechanikus védekezést nem helyettesíti. Érdemes lehet biztosítást is kötni rá, különösen, ha értékes a kerékpár.
A gyertekvelem.hu exkluzív ajánlata
Köszönjük, hogy olvasol minket, ezért különleges ajánlattal szeretnénk meglepni!

Nyerj egy felejthetetlen kerékpártúrát a Gerecsében, a Vértesben, vagy az Által-ér mellett!
Szeretnél mindig elsőként értesülni az új túraútvonalakról, eseményekről és akcióinkról? Csatlakozz közösségünkhöz és élvezd a természet adta élményeket velünk együtt!

Kerékpárosbarát vállalkozások figyelem!
- Szállások
- Éttermek
- Kölcsönzők
- Szervizek
Növeld vendégköröd ingyenes reklámmal!
Mutasd be vállalkozásod a bringásoknak! Írj nekünk és mi megjelenítjük szolgáltatásodat oldalunkon!
Ha kerékpárosbarát éttermed, falatozód vagy szállásod van, és szeretnél több kerékpárost vonzani, akkor ez a lehetőség neked szól! Jelentkezz most és növeld ismertségedet!
Email: szabolcs.gyertekvelem@gmail.com
Tetszett az írásunk? Értékelj minket, hogy fejlődni tudjunk!
Kövess minket, nézd meg a legszebb, legizgalmasabb fényképeinket!



























































