Hat kerékpártúra 🚴♀️ útvonal egy helyen. Kerékpártúrák a Bakonyban műúton, erdészeti utakon, gyönyörű völgyekben. 🌳 Csúcsokra tekerünk, ámulunk a látványban. Kezdő és haladó bringások is találnak maguknak izgalmas útvonalat.
Több útvonalból mazsolázhatsz ebben a részben. A következő kerékpártúrákat a a Bakony csodálatos útjain tesszük meg. Keresztül kasul bejárjuk a hegységet és környékét. A beszámolók elolvasása, megismerése után nagyon jó alapot kapsz a saját szervezésű kerékpártúrákhoz.
Ez a többrészes túrasorozat bekerült a 15 csodálatos kerékpártúra Magyarországon válogatásunkba.
Kerékpártúrák a Bakonyban, hat részes sorozat
A következő útvonalak beszámolóiból tudsz válogatni. Amennyiben nem találsz megfelelőt, még itt is megnézheted. Letölthető útvonalak.
Zirc-Borzavár-Kőris-hegy-Bakonybél-Középső-Hajag-Herend-Zirc Táv: 85 kilométer, Szint: 1717 méter
Városlőd-Somló-Ajka-Városlőd Távolság: 127 kilométer Szint: 1125 méter
Városlőd-Kab-hegy-Csingervölgy-Városlőd Táv: 65 kilométer, Szint 680 méter
Városlőd-Zirc Táv: 45 km Szint: 570 méter
Zirc-Döbrönte-Zirc nagykör Táv: 115 kilométer, Szint: 1325 méter
Kerékpárral Csesznek Táv: 95 kilométer, szintkülönbség: 820 méter
A túra jellege: Hat darab egynapos kerékpártúra
Helyszín: Európa
Ország: Magyarország
Tájegység: Bakony
Túranapok száma: hat
Táv: A beszámolóknál külön feltüntetve
Szint:
Felszerelés: Kerékpár, plusz a kötelező felszerelés
Élmény: ⭐⭐⭐⭐⭐
A túra nehézsége: 🚴🚴🚴🚴🚴
Régi rádiótornyok oszlopai a Bakonyban
Kerékpártúrák a Bakonyban első rész: Zirctől Zircig csúcsokon át
Én már most izgatott vagyok az adatokat leírva.
Táv: 85 kilométer, Szint: 1717 méter
Útvonal: Zirc-Borzavár-Kőris-hegy-Bakonybél-Középső-Hajag-Herend-Zirc
600 méter fölé kétszer mászunk, egyszer pedig hétszáz méter fölé. Pontosan 705 méterre tekerünk fel, a Kőris-hegyre. Ez, a Bakony legmagasabb pontja. Másik magaslatunk a Középső-Hajag, itt egy elhagyott radarbázist nézünk meg.
Indulás Zircről a templomtól. A 82-es főút balra Veszprém felé vezet, mi jobbra Porva felé indulunk, Borzavárra jó gurulással érkezünk.
Borzavár nevét a régen itt termesztett sok bodzáról kapta. Helyi neve borza. Az országos Kék túra útvonala is áthalad a településen.
Kevés autó jár erre, kényelmesen nézelődve tudunk haladni. Porva következik, kedves kis zsákfalu.
(Porva északi tájolású völgyben fekszik. Éghajlata hűvös, csapadékban gazdag. A völgyzugokban nyáron is előfordulhat fagyos hajnal. Ez a kis infó csak azoknak, akik a környéken tervezik a vadkempingezést, tudják mire számíthatnak.)
A Falu végéig tekerünk, a buszfordulóig követjük az utat. Az országút itt még tovább vezet minket a focipályáig. A focipálya elejénél homokosra vált az út, a turistajelzés jól látható, azt követve egy nyílt területen vágunk át. Fent a csúcson jól láthatóan vár minket a fényes gömb, amit már minden irányból láttunk, csak közvetlen közelről nem. Hamarosan ott állunk majd mellette.
Balról eldugva egy épület látunk hamarosan, Szépalma Hotel. Az Esterházy család egykori ménesbirtoka.
Az út itt szétválik, mi a jobb ágán megyünk, már teljesen beérve az erdőbe. A földút minősége picit rosszabbá válik, de járható, aztán erdészeti műútra érünk. Élesen jobbról érkezik, mi balra fordulva folytatjuk a Kőris-hegy megmászását. Így leírva könnyebben felérni, mint a valóságban.
20,5 kilométernél tartunk, felérünk a csúcsra. A lehetőséget használjuk ki, a Vajda Péter kilátó pár méter, szép időben a Bakony hosszan belátható.
A polgári légiirányítás számára 1976-ban radarállomás épült itt a csúcson. 1987 október 19-én egy MI-9-es szovjet helikopter ütközött a hegynek, több tábornok az életét vesztette.
A csúcsról elindulunk vissza a már ismert úton, aztán Bakonybél felé fordulunk az erdészeti úton. A következő cél, megállóhelyünk Bakonybél. Bakonybélig élvezzük ki ezt a hangulatos, élettel teli erdei szakaszt. Nyáron lombhullatók borítanak árnyékot az útra, az út mélyedéseiben sokáig megmarad a víz.
Mikor lassan, fékezve megyünk, hallani az erdei életet. Madarak énekelnek, ágak roppannak, az erdő tele van izgalmas nesszel, kiáltással. Sietősre véve a tempót, csak a szél zúgása hallható, ahogy elsüvít a fülünknél. Annak is megvan a maga ideje. A száguldozással vigyázzunk, turisták és autók is járják ezt az utat. Néhol a táj megvadul, nagy sziklák büszkén düllesztik kőcsipkéiket az út mellett. Völgyek futnak össze, teszik még érdekesebbé, szebbé a látnivalót.
Folyamatosan ereszkedünk Bakonybélig. Az élvezetes erdei gurulás közben talán észre sem vesszük, már 35 kilométer van mögöttünk, elérjük Bakonybélt.
Irány, a Szentkút! Még előtte töltsük meg a kulacsokat. A központban van vízvételi lehetőség a Faluház közelében. Az út mellett jobbról kis park, asztalok, székek. Itt nyugodtan falatozni is lehet, és vizet vételezni. Bakonybéltől a Petőfi Sándor utcán át távozva veszünk búcsút. Az utca szilárd burkolata kavicsosra vált, a kavicsos út egyenesen vezet át egy nyílt területen. A Szentkút balról esik. A Szentkúttól a jól taposott köves úton egyenesen megyünk a szemben emelkedő hegy felé.
A Borostyán-kút Bakonybél egyik legkedveltebb kirándulóhelye. A Szent-kutat Szent-Güntnerrel és Szent-Gellérttel hozzák összefüggésbe. Egy biztos, már a kereszténység előtti időkben is kultikus helynek számított. Főleg itt a forrásnál, de Bakonybélben is mindig megnyugszom, nagyon jól esik csak ülni, nézelődni, és csak lenni magamban.
A kegyhejtől nyílt területen vágunk át, árnyék nincs a nagy nyári melegben, ez a szakasz kellemetlen lehet.
45 kilométer van mögöttünk, lassan elérjük a Pilóta Emlékművet. Az emlékművet időnként sajnos nem könnyű megkeresni, rátalálni, a szúrós aljnövényzettel nincs értelme felvenni a harcot.
Közép-Hajag felé csak a jártabb utat kell figyelni, mi a széles járt úton maradunk. Elérünk egy táblát, jobbra Herend van kiírva, arra fordulunk. Az erdő itt megváltozik, a bükkös után fenyők jönnek. Szinte téli hangulatot idéznek meg. A szél susogva fúj a tűlevelek között. A sűrű fenyőerdő alja párás, hűs. Murvás utunk végéhez érünk. Szemből érkezik az aszfaltos út, elfordul jobbra, mi is arra megyünk, még egy kis emelkedő és felérünk.
Nagy tornyok meredeznek az égnek. Állítólag lefelé is hasonló mélységben voltak itt helységek kialakítva.
Több ajtó nélküli hangár árválkodik üresen. A nagy vasajtók leszerelve, szabadon járja át a huzat. Lassan minden az enyészeté lesz, pedig a jó ég tudja hány tonna vas van itt beépítve.
Itt a tetőn lett kiépítve az egyik bázis a magyarországi négyből, amelyik a Varsói Szerződés tagállamai közötti kommunikációban játszott szerepet. BARS504. (Védett Autonóm Rádiórendszer) A szovjetek építették, nukleáris csapás ellen is hathatós védelmet nyújtott.
Legurulunk, amerről jöttünk, maradunk a szilárd burkolaton. Az aszfalt jó minőségű, anno nagyon nehéz harci járműveket kellett megbírnia. Itt-ott van csak luk, ezeket figyeljük, mert folyamatosan lejtőnek gurulunk, könnyű 50-60 kilométeres sebességre begyorsulni. Herendre érünk, már 58 kilométert tettünk meg.
Porcelángyárának köszönhetően Herend nevét világszerte ismerik. A település helyén a középkorban több kis falu állt, a környék mindig vadászterület volt.
Márkó következik. A táj nem olyan változatos, mint utunk elején, szinte monotonnak tűnik, pedig ez az egyhangúság milyen messze van egy sík terep hangulatához képest! Hárskút, majd Lókút következik, aztán Zirc.