A Szlovákiában található Selmeci-hegység 🌄 bringával 🚴♀️ megjárható egy nap 🌞 alatt? Sokak szerint igen, de nem Pécsről kell indulni. Tatabánya-Selmecbánya és vissza, egynapos kerékpártúra egy fantasztikus bringával.
A túra jellege: Egynapos kerékpártúra
Helyszín: Európa
Ország: Szlovákia
Tájegység: Selmeci-hegység
Túranapok száma: egy
Táv: 322 km
Szint: 2838 m
Felszerelés: Kerékpárral, plusz kötelező felszerelés, kiszámolt fehérje szeletek, izotóniás ital
Élmény: ⭐⭐⭐⭐⭐
A túra nehézsége: 🚴🚴🚴🚴🚴
Nem vagyok nagy kerékpáros, csak szeretek bringázni. Időnként szeretem magam próbák elé állítani. Ez a túrám egy csúcs! Eddigi csúcsom! (Most már tudom 2024.-ben, hogy nagy eséllyel ez is marad a NAGY TEKERÉSEM!)
Talán azt mondják páran, fel akarok vágni. Nem akarok felvágni, nincs mire. Sokan 500-600 kilométert is letekernek 24 óra alatt. Ez az út nekem egy mérce volt. Kipróbáltam magamat. Többen képesek ilyen teljesítményre, mint gondolnád! Nagy eséllyel Te is. A miértekre választ kapsz a felkészülésben.
2015.06.14. 322 kilométert sikerült egy nap alatt kerékpároznom!
Nem csak úgy, minden előzmény nélkül indultam neki ennek a távnak. Te is tervezhetsz nagyot, és tudod is teljesíteni!
Miért a Selmeci-hegység, Selmecbánya a célpontom?
Tatabányától a Selmeci-hegység nincs túl messze, de közel sincs. Vannak sík területek, de vannak emelkedők is, melyek nem vészesen meredekek. (Már megkaptam, könnyű 200 kilométert bringázni minimális emelkedővel.) A Selmeci-hegység felé lesz emelkedő, gyűjteni fogom a szinteket is. Utamat úgy tudom tervezni, hogy Selmecbányától vissza másik útvonalon tekerhetek. Nem kell nagyvárosokat érintenem, ritkán kell csak megállnom.
Mit tartok fontosnak a felkészülés során, és az úton?
- Kedv
- Lelki felkészülés
- Erőnléti felkészülés
Ez a három tényező nagyon-nagyon fontos!
Kezdjük a kedvvel!
Egyszerű! Legyen kedved egy ilyen megmérettetéshez. Mindig pozitívan gondolj rá. Útközben se csüggedj, kényeztesd magadat kedvenc csokiddal, gyümölcsöddel, fehérjeszeleteddel, izotóniás italoddal. Ezen az utamon is megálltam két sörre, számomra ez is kényeztetés. Ajánlhatom a kedvenc zenéidet is útközben hallgatni, de könyörgöm ne füldugóval, főleg ne fejhallgatóval. Rossz tapasztalataim vannak az ilyen bringásokkal, futókkal, kocogókkal.
Hosszú órákat fogsz eltölteni egymagadban. Mire eljutsz oda, hogy 100, aztán 200, majd 200 kilométer feletti távokat lekerékpározol, megerősödik a lelked is. A lélektani határokat időről időre átléped, végül már kíváncsian fogod várni a következőt. Ennek ellenére is mindig csak az járjon az eszedben, hogy ez bizony menni fog!
Eddigi leghosszabb egy nap alatt teljesített kerékpározásom 254 kilométer volt egy többnapos kerékpártúra utolsó napján. Emlékszem mennyire elgyötört voltam a táv végén a vádlimtól kezdve a nyakamig, csuklómig, seggemig.
Utána már 200 kilométer közelében nem is tettem meg utakat. 150, 170 kilométeres távok voltak csak. A képen is látható bringa az úgynevezett diótörő. Rekusok jól ismerik ezt a kifejezést!
Mivel már pár éve rekura váltottam, a fenti problémákat félretehetem. (Nagy megkönnyebbülés!)
Tudom, az egész testemet nem fogja ez a táv annyira meggyötörni. Ez lelkileg is megnyugtató.
A holtpontokkal kell szembenézni.
Gyalogtúráim, kerékpártúráim során már párszor volt holtpont, gondolom ez menni fog. Valami finomság elfogyasztása, megállás fényképezés ürügyén, nagyon jó figyelemelterelő.
FELKÉSZÜLÉS!
Csak hétvégén tudok kerékpározni, akkor van rá időm, így folyamatosan növelve a távokat már közel 10 alkalommal tekertem 200 kilométer és valamivel fölötte ebben az évben. Talán már az erőnlét is megvan.
Lássuk mit sikerül produkálnom!
Tatabánya-Selmecbánya oda és vissza kerékpárral egy nap alatt
Pupu szavaival élve, délelőtt 5 órakor már a garázsból tolom ki a Bacchetta-mat.
Ilyen korai órában gyér a forgalom Komárom felé, ezért bátran tekerek a főúton. Ezen lehet haladni. Már van kerékpárút is, de tele van tűzdelve akadállyal. Nem akadályversenyre megyek, más a célom.
Komáromban a híd lábánál friss vizet vételezek az artézi kútnál. Ez már egy rituálé
nálam, egyben az első megálló, lábnyújtóztató helyem.
A hídon át Észak-Komáromba tekerek, majd a 64-es főúton hagyom el a várost. Ez már Szlovákia. A 64-esről Hetény felé fordulok, igyekszem figyelni az előre megtervezett utat. A megállás, tájékozódás , újratervezés csak plusz energia, időveszteség.
Még ismert utakon haladok, párszor már tekertem erre.
Mikor van rá lehetőség, kihasználom a szélárnyékot!
Kolta környékén találkozom pár bringással, országútival nyomják. Kissé nagyobb tempót tekernek mint én, de úgy érzem ha felzárkózom mögéjük, segíthetik a haladásomat. Kissé pislognak hátrafelé, mi a fenét keresek a nyomukban, de a kérdő tekintetük nem hoz zavarba. Egy idő múlva jobbra elfordulnak, visszaveszek a tempón. Vissza is kell venni, nem húznak maguk után, nagyon lehet érezni a légellenállást. Talán nem kellett volna ezt erőltetni?
Lévához érek. Nagy lendületemben elnézek egy kereszteződést, egyenesen megyek tovább, ez némi kitérőt jelent. Hat-hét kilométerre saccolom ezt a tévedést.
Bakabánya elején gondolkodom azon, melyik utat válasszam. Jobbra és rá az 524-re, vagy egyenesen tovább?
Jobbra fordulok, talán kevesebb az emelkedő ebbe az irányban. Lehet, hogy kevesebb, nem tudom, de ezen is megizzadok. Nagyon meleg van, nem győzök inni, pisilni alig kell megállnom. Még tegnap este fagyasztottam le vizet két palackban, ezek felolvadt vizét öntöm mindig a kulacsomba. Már dél van, de még mindig jeges a táskában a vizem. Ez jó kitaláció volt!
Már Selmecbány előtt járok, balra egy kis tó. A Selmeci-hegység emelkedőinek nagy része letudva.
Nézem az órámat és nem tetszik amit látok. Délre szerettem volna Selmecbányát elérni, de még közel 20 kilométerre lehet. Mennék gyorsabban, de nem tudok. Emelkedő, emelkedő.
Csak 14 órára érek Selmecbánya központjába. Nem baj! Itt vagyok!
Picit megnyugtat az a tudat, innen lesz alkalmam gurulni. Körülbelül 700 méteres szinten vagyok, Tatabánya csak 150 méteren van, tehát egyértelmű a dolog. Gurulás közben tudok pihenni és a tempó is nagyobb lesz.
Ritkán megyek ugyan azon az úton haza, amin jövök. Ez most is igaz!
Nemce-Gyügy-Esztergom az irány. Esztergomnál még fontolóra veszem, hogy a Gerecsén átkelek Bajna felé. Erre rövidebb, de nagyobb a szint. Nem vállalkozok rá, Gerecsét kerülve Lábatlan felé tekerek.
Azok a fránya holtpontok
Eddig két holtpontom volt. Az egyik még Selmecbánya előtt. Ezt inkább megingásnak nevezném. Az emelkedőkön talán a pulzusomat nagyon felvihettem. Megálltam pisilni és bizony eléggé megszédültem. Közel fél liter izotóniás italt megiszom és egy energiaszeletet is begyűrök. A kettő együtt gyorsan segített.
A második holtpont az valahol Deménd környékén kapott el. Iszonyatosan melegnek éreztem az időt, a magamra öntött víz sem segített. Már a településen belül egy frissen locsolt árokpartra heveredtem le. Barackfa adott árnyékot, alulról a hűs, nedves föld hűtött. Víz és energiaszelet bevitelével lenyugodott a szervezetem és már nem a tigris erejével, de aránylag jó tempóban tudtam haladni.
Selmeci-hegység kerékpárral, az utolsó kilométerek
Esztergomtól Nyergesújfalu-Lábatlan az útvonalam.
Nyergesnél még inkább vissza veszem a tempót. Már annyiszor jártam erre, egyáltalán nem hoz lázba. Dunaalmás előtt meg is gondolom magamat és Dunaszentmiklósnak feltekerek. Lábizmaim már megmakacsolják magukat, bekeményednek, nem tudok belőlük erőt kicsiholni. A tető előtt pár száz méterrel le kell szállnom és tolni kell a járgányt. Most itt már érzem, elfáradtam.
Miklóstól már mint az eszetlen, repesztek lefelé. Annyira eszetlenül azért nem, mert csak sötét lencsés szemüveget hoztam. Már rám esteledett, szemüveg nélkül tekerek.
A Tata-Tatabánya közötti kerékpárúton már alig vannak. Vértesszőlős és Tatabánya között két bringást még megelőzök és kezdem érezni: Megcsináltam!
A Selmeci-hegység kerékpárral történő megkerülése nekem egy komoly kihívás volt!
Örülök a teljesítményemnek, de tudom, jobb is lehetett volna! Komolyabb felkészülés, több odafigyelés a megmérettetésre.
Táv: 322 kilométer
Szint: 2838 méter
Átlagsebesség: 21,5km/h
Útvonal!
Nehéz felkészülni egy hosszútávú bringázásra?
A válasz igen és nem. Kis testi adottság kell hozzá, akkor nem nehéz. Adottságok nélkül nehezebb. 300 kilométert kerékpározni valakinek 3 hónap edzés után megy, míg egy másik embernek több év munkát kell belefektetnie.
Testileg, vagy lelkileg nehezebb felkészülni egy hosszútávú kerékpározásra?
Fejben nagyon ott kell lenni. A test hamarabb szeretné feladni, mert lusta és tartalékolni akar. Amennyiben erős vagy fejben, még nagyon sok tartalékot tudsz megmozgatni.
Mit lehet tenni, mikor jön a holtpont?
Enni, inni, fütyülni, csajokra, vagy fiúkra gondolni. El kell terelni a figyelmet.